Lhasa De Sela

Gökhan Akçura’nın blogundan bir alıntı (Yazının tamamı için http://gokhanakcura.blogspot.com/2010/01/muzik-yazlar.html adresine bakabilirsiniz. ) :

“Lhasa ile yıllar once, bir Babylon Juke Box partisinde tanıştım. Ahmet Uluğ bir İspanyolca şarkı çalmaya başlamıştı. Birden olduğum yerde kaldım. Dipten, derinden, insanı tam yüreğinden yakalayan bir sesle karşı karşıyaydım. Ahmet’e ne çaldığını sorunca, Lhasa’nın ilk albümü La Llorona’nın kapağını gösterdi. Hemen kendilerini duendeli sanatçılar listeme aldım. Duende, bilirsiniz herhalde, Lorca sayesinde tanıdığımız bir kavram. Flamenko sanatçılarını anlatırken kullanır bu deyimi Lorca. Onların bilinçten değil, karanlık bir dünyadan, toprağın altından gelen bir güçten beslendiklerini söyler. Yaşlı bir gitar ustasından alıntı yapar hatta: “Duende gırtlakta bulunmaz; ayak tabanlarından yukarıya doğru, içeriden yükselir”. Ama bu kadar duende dersi yeter… Fazlasını merak eden Yapı Kredi Yayınlarında bir kaç yıl önce yayınlanan Federico García Lorca: Profil adlı kitaba baksın…
………
………
Lhasa’nın İspanyolca ve Fransızca’yı bir kenara sadece İngilizce söylemesine üzülecek olanlar, bir ölçüde haklı olabilirler. Ama bana sorarsanız onun hangi dili kullandığının hiç bir önemi yok. Lhasa ruhunu seslendiriyor aslında şarkılarında. Yeni açmış bir gonca gül gibi bekliyor boşlukta. Onu önce görmek, sonra sessizce dokunmak gerekli. O zaman yaprakları ağır ağır açılmaya başlıyor. Her yaprağın içinde başka bir giz saklı. İçine girildikçe bu yapraklar yavaş yavaş üstünüze kapanıyor. Çiçeğin ruhuna ulaşıp kokladığınızda artık başka bir dünyaya ayak bastığınızı anlıyorsunuz…. Lhasa’nın eski Tibet belgelerinde tanrıların mekanı anlamına geldiğini söylemeyi yoksa unutmuş muydum? ”

Bence Lhasa için yazılmış çok güzel bir yazı. En azından rastladıklarım arasında.
….
Lhasa’nın gidişini bugün öğrendim. Dün, önceki gün ve daha önce, her gün nasıl da habersiz dinledim dinledim durdum. Sessizce nasıl aramıza sızdıysa öyle sessizce yoluna gitti. Şimdi “bu yolun herhangi bir yerinde”.
Acaba O da çiçeğin ruhuna mı ulaştı? Şimdi bizim göremediğimiz bir şey, bir yer… Ölümün ölüm olmadığına inanmak içimi rahatlatmaya yetmiyor. Bilmek belki…
Kendi kokusunu bizim ruhlarımıza yayarak gitti. Şimdi kendimi tutamadan nasıl dinleyeceğimi düşünüyorum.

Bir Cevap Yazın

