Afiyet Olsun

 

Annem bugün etli sarma yapmış, söylemesi ayıp- ama yemesi şahane. Tencerenin kapağını açar açmaz aldığım koku beni maziye doğru götürdü. Bir anda tek haneli yaşlarıma döndüm. Soğuk kış günlerinde, okuldan eve döndüğümde, aç ve yorgun, annemin pişirdiği yemeklerin yaydığı kokuların da etkisiyle başka bir aleme girerdim sanki. Önlüğümü bile çıkarmadan kurulurdum sofraya- tabi yemeğine göre.

İşte o etli sarma kokusu da onlardan biriydi. Hala nasıl oluyor da bende aynı hissi yaratıyor, garip. Diğer hepsinden ayrı bir yeri var etli sarmanın. Tam bir anne yemeğidir mesela. Her yemek öğrenilir, yapılır ama annenin pilavı, fasülyesi falan bir yana, sarma bir yana. Sanki tam da anne sıcaklığını, koruyuculuğunu bulursunuz bu yemekte. Annenin sarıp sarmalama işini asma yaprakları devralır.

Bu arada, yazarken bir yandan da birinci tabağımı yiyordum ki sonuna doğru, acaba tancereyi mi alsaydım yanıma dedim. Evet bunu dedim. Ellerine sağlık anne!

3 comments on “Afiyet Olsun

  1. Selin dedi ki:

    Kokunun anımsama ile bağlantısının insanlar yeterince farkında değil aslında. Yani biliyoruz, çünkü sık sık yaşıyoruz gündelik hayatta ama yüzerinde düşünmüyoruz çok. Şu anlamda; örneğin ilk aklıma gelen, üniversite bittikten sonra bu olgu üzerine daha çok düşünmeye başlamıştım ve bunu ders çalışırken kullanabileceğim aklıma geldi, ama iş işten geçmişti tabi..Bir de daha eskiye giden yönü var ki çok daha ilgi çekici. Diyelim ki küçükken, hadi çok spesifik konuşalım, mesela 7 yaşındayken bulunduğunuz bir “an”. Tırnak içinde önemsiz bir an diyeceğim, hani düşüp dizinizi kanattığınız..vb hatırlanası bir an değil. Öylesine..Diyelim ki tam o anda bir ıhlamur ağacının yanındasınız. Ama tabi siz o anda burnunuza gelen kokunun farkında değilsiniz. “Aaa ıhlamur kokuyor” ya da “bu güzel koku da nereden geliyor” deme gibi bir durumunuz yok. Neyse efendim, aradan 15 yıl geçiyor. Siz bu 15 yıl içinde diyelim ki hiç ama hiç ıhlamur koklamamış, ıhlamur ağacının yanından geçmemiş ya da ıhlamur içmemişsiniz. Söz konusu ıhlamur olunca bu biraz düşük bir ihtimal ama ıhlamur zaten burada sadece bir örnek. İşte 15 yıl sonra birgün bir ıhlamur ağacının yanında bulunuyorsunuz, burnunuza ıhlamur kokusu geliyor. Ve o da ne? Bir anda o “önemsiz”, “herhangi bir an”a dönüyorsunuz. O anı anımsıyorsunuz. :)

    Bu benim başıma çok gelir. Benzer bir örneği anlatabilirim: Geçen gün burnuma şekerli sakız gibi bir koku geldi, ama biraz daha farklı..Niyeyse ilkokul 1-2 yıllarım canlandı beynimde o an..Şekerli sakız-İlkokul yılları..Ama tam da şekerli sakız değil..Beynimi zorladım birkaç saniye ve sonunda buldum. Koku “Arı Maya silgisi” kokusuydu. Bilir misiniz bilmem..Ben ilkokuldayken 1 deyken (90ların başı) çok kullanılırdı. O yıllardan beri de Arı Maya silgisi koklamamıştım…Bence üzerinde düşünmesi çok sevkli bir konu. Keyifli bir şaşkınlık yaşatıyor.

    • peacefulmarvin dedi ki:

      Kesinlikle katılıyorum. Kokusu o silgi kokusuna benzeyen bir çiçek var hatta, açtığı zaman gider koklarım bazen ve abartı değil o anlar, belki yıllar, mekanlar vs geçer gözümün önünden :)
      Ayrıca bu yazıyı da şiddetle tavsiye ederim koku demişken:
      Koku: Bir Muzlu Pudingin Hikayesi

  2. Selin dedi ki:

    Link için teşekkürler. Çocukluğu hatırlatan kokular vardır herkes için.. Kimisi için kek kokusu, kimisi için etli sarma :) İlginç olan belli bir anı beynin bir köşesinden tutup çıkarması. Sizin yaşadığınız ama unuttuğunuz..Kimbilir daha ne anılar var böyle beyinde hatırlanmayı bekleyen diye düşünmeye başlıyorsunuz..Etli sarmaydı, kekti, pudingti derken, bu saatte karnım çok fena kazınmaya başladı.:) Sevgiler.

Bir Cevap Yazın

