El Yazması(n)

Niye yazıyoruz ki hiç anlamıyorum aslında. Söylenebilecek herşey söylenmiş önceden. Hep aynı ya da benzer şeyleri yaşıyoruz kendi hayatlarımızda, tekrarlanan bir sürü şey, hatta bazen feed-back’lerle uzatıyoruz hikayemizi. Sonra bütün bunlar aynı zamanda başka hayatlarda da varolan şeyler. Yani biz bazen öyle çok çok özelmişiz, farklıymışız gibi zannediyoruz ya, bazılarımız birinin eşi ya da bir kaçının bileşkesi aslında.

Herşey yazılmış dedim. Herşey yaşanmış çünkü. Her geçen gün gelişen teknolojinin hayatımıza kattığı “sanal” yenilikleri bir yana bırakırsak, birbirinin aynı ve tekrardan ibaret hayatlar yaşıyoruz.

O halde yeni ne var? Niye yazıp duruyoruz? Yeni bir şey mi keşfettik? Bin sene önce yaşamış insanla aynı hormonlara, aynı içgüdülere sahibiz. Hiç bana kültür farklılıklarından vs.den bahsetmeyin.
Niçin yazıyoruz? Yazılmış bir çok şey okuyoruz bunun yanında. Kurgu veya gerçek, ama nihayetinde insan aklının, hafızasının ve deneyiminin bir ürünü.

O halde neden yazıyoruz?
Üstelik kendi adıma konuşmam gerekirse, benim yazdıklarım bir nevi ahkam kesmek, atıp tutmak, hem ayrıca son derece kişisel. Öyküleştirsem mesela buraya döktüğüm fikirleri, içine kahramanlar yaratıp salsam yazıların, o zaman başka mecralarda da değerlendirilebilir. Ama işte, dedim ya, son derece kişisel ve çalakalem yazılmış düşünce bulutları.

Yok o kadar da küçümsemiyorum tabii, son derece kişisel de olsa, günlük denemeyecek ve belki farklı bir yazım türü denebilecek yazılar bunlar. Ama ben bunu değerlendirme işine girmiyorum hiç, yazıyorum sadece.
Okuyan var mı? Var. İstatistikleri görmüyorum sanmayın, nereden gelip nerelere gittiğinizi biliyorum. Ama tabi bu istatistikler bana yazılarımın sonuna kadar sabırla okunup okunmadığını göstermiyor. İşte kişisel meselesi burada da aklıma geliveriyor; daha ilk satırdan durumu kavrayıp, “bize ne senin kişisel fikirlerinden” diyenler olabilir. Olabilir tabi.

Peki o zaman niye yazıyoruz? Niçin tekrarlıyoruz? Bazen başka bloglarda da rastlıyorum, mesela benzer düşünceleri farklı cümlelerle anlattığımızı görüyorum. Çok normal, çünkü insanız, benziyoruz, aynı deneyimleri yaşıyoruz; iç dünyamızda aynı hesaplaşmaları yaşıyor, belki aynı aşamalardan farklı zamanlarda, farklı yoğunluklarda, farklı yöntemlerle geçiyoruz ama hepimiz geçiyoruz sonunda. Bu bizi birebir aynı yapmaz ama bir yerlerde birleştirdiği kesin.

Şöyle ilginç bir sonuca da varıyoruz, yani ben vardım, sizi bilmem; anlaşılamamamız arttıkça daha çok anlatma çabasına mı giriyoruz acaba? Bu yüzden de kendini bu yazma çabasının içinde bulan insanlar bir şekilde ortak bir yerlerde buluşuyorlar. Bizi anlamayan, ya da bizim derdimizi anlatamadığımız insanlar yine anlamıyorlar, çünkü eğer şu istatistik meselesine tekrar dönersek, ha bir de yorumlar var tabii, bu güne kadar beni tanıyan insanların çok azının yazdıklarımı okuduğunu biliyorum. Okuyanları da biliyorum, ki o bildiklerim zaten beni anlayabilen insanlar. Bir de yine bu yazma işi dolayısıyla yeni tanıdığım insanlar var ki sanırım bu vesileyle kazandığım en değerli şey bu. Buradan şu da anlaşılmasın; “niye okumuyonuz leayn!?” demiyorum elbette, ne haddime.

Peki ne sebeple yazıyoruz? Okuduğumuz, altını çizdiğimiz, çok beğenip kesip başucumuza koyduğumuz o yazıları alıp yazıverelim; falanca yazar, şair böyle böyle demiş ya, aha işte ben buna katılıyorum, ben de tam böyle düşünüyorum, bir şey demek istesem ya da yazmak istesem kesin böyle yazardım, çizerdim diyelim olsun bitsin.

Öyleyse niye yazıyoruz? Yazıyoruz işte cancağızlarım, niyesi miyesi yok. Ayrıca istatistikleri öperim, kendime yazıyorum, daha iyi düşünmemi sağlıyor, kafamı toparlıyor falan filan. Bir çeşit tatmin. Güzel bir şey.

Arada alıntı da yaparım, dert değil.

 

Özgün içerik: 8359F451DE16C28FEE9D7A6307122C8BCEC25B08


3 comments on “El Yazması(n)

  1. Ümit dedi ki:

    Hani “bu yazının altına imzamı atarım ben de” diye klişe bir tabir var ya, işte, bu yazının altına imzamı atarım ben de.

  2. […] “Peki o zaman neden yazıyoruz?” […]

Bir Cevap Yazın

